Et FUEL Danmark organisationsudviklingsforløb kunne se således ud:
Fase 1: Kick Off
Introduktion til Proces
Mening, ambition og praktik. Fælles fodslag i ledergruppen.
Forberede kommunikation til organisationen om forløbet og involvering – iscenesættelse der giver organisatorisk mening og motivation.
Forberedelse til Fase 2:
Survey/interview der opsamler nuværende ledelseskapacitet i organisationen. Den omfatter den enkelte leder samt ledernes nærmeste medarbejdere (180 graders måling)
Fase 2: Ledelse idag
Afklaring af lederkapaciteten i dag. Afklaring af metoder og værktøjer som anvendes i dag. At være leder hos din organisation. Hvad er minimumskravene mht. ledelse? Gør ledelsen sig begavet umage?
Inddragelse af resultaterne fra Ledermålingerne
Kendte Ledelsesstile – hvordan matcher I?
Hvad mener ledelsen mht. eksisterende værdier og kultur?
Hvilken ånd er bærende og hvad skal fremmes?
Hvad er eksisterende styrker og svagheder?
Afklaring af og arbejde med hele ledelsesgruppens ledelse/korpsånd.
Praksis:
On-the job training og refleksion over egen praksis
Forberedelse til Fase 3:
Kortlægning af værdierne i organsationen sammen med ledelse og medarbejdere. Medarbejdernes egne ord mht. værdier, kultur og det unikke i afdelingerne og i organisationen. Og er der ”tabu”emner?
Fase 3: Ledelse gennem værdier og kultur:
At være rollemodel som leder
Privat / personlig / professionel
Værdibaseret ledelse – specielle krav og karakteristika
At skabe kultur og være kulturbærer som leder
Praktisere:
At lede gennem det etablerede værdisæt. Den praktiske betydning i daglig adfærd for ledelse og medarbejdere. Træning i dagligdagen med at rette opmærksomhed mod det væsentlige.
Øvelser og praktiske ledelsesudfordringer
Forberedelse til Fase 4:
Kulturanalyse – hvordan arbejder vi?
Karakteristika med hensyn til kundeorientering, samspil, disciplin, effektivitet ….
Fase 4: Lederskab og organisation:
Opfølgning på at udøve værdibaseret ledelse
Hvad fortæller kulturanalysen os?
Forandringsledelse eller forbedringsledelse: Om at ændre metoder, adfærd og arbejdsrutiner
Skabe en kultur baseret på løbende forbedringer
Inddragelse af medarbejderne til at finde nye løsninger, metoder og processer, der gavner forretningen
Håndtering af drift og udvikling – at skabe forbedringer i det daglige og gøre dem operationelle
Interesse og opfølgning på de gode ideer
Mødestrukturer og opfølgning
Ledelsesmæssigt at udvikle arbejdskulturen med konkrete tiltag
Erfaringer med at ændre kultur og metoder, der giver øgede forretningsmæssige resultater
Anvendelse af værdierne i det daglige
Forberedelse til Fase 5:
Klarlægning af ledelses informationer, som driften anvender eller har behov for ex. Nøgletal for driften, kundetilfredshed, medarbejdermoral, sygefravær, produktivitet og effektivitet etc.
Måling af organisationens kultur og performance. Virker værdiledelse? Har rekruttering været rigtig?
Fase 5: Ledelse af forretningen:
Opfølgning på at skabe forbedringer og kulturændringer
At indtage positionen som forretningsleder kombineret med værdiledelse og kulturbærer – synergi og konflikter
At anvende ledelsesinformation – hvad er der behov for?
Hvordan anvendes eksisterende ledelsesinformation?
Den svære samtale
Fravær syge problematik
Anerkendende samtale
Kommunikation & konflikthåndtering
Profitorientering i praksis
Omverdenen og daglig konkurrence – at holde sig orienteret om den aktuelle markedssituation
Moral/Etik som leder og rollemodel
De organisatoriske rammevilkår for at drive en god forretning
Praktisere:
Refleksion og forbedring af egen anvendelse af ledelsesinformation
Anvendelse af fakta ved inddragelse af medarbejdere i forbedringsarbejde
Nye eller forbedrede metoder til monitorering af væsentlige nøgletal og derefter anvendelse
Forberedelse til Fase 6:
En case der udfordrer evnen til at tænke strategisk samt evnen til at skabe den nødvendige eksekvering for at opnå en given ambition eller forretningsmæssig målsætning
Fase 6: Strategisk ledelse:
Hvad er strategi og hvad er strategisk ledelse?
Hvad er en god strategi?
At anvende det ledelsesmæssige perspektiv i en anden kontekst – case eller konkret opgave
Praktisere:
Træde ud af normal ledelsesmæssig og arbejdsmæssig komfortzone
Forberedelse til Fase 7:
Udsendelse af Medarbejdertilfredshedsanalyse med fokus på ledelseskapacitet, værdier og kultur
Klarlægning af antal ændrede metoder og forbedringer
Resultat af kundetilfredshedsmålinger
Økonomiske resultater og relation til den øgede ledelseskapacitet
Dokument: Topledelsens læring og erkendelser
Dokument: Den enkelte leders læring og erkendelser
Fase 7: Konklusion og fremdrift:
Opfølgning på surveys, metode- og resultatudvikling
Hvordan giver man retning og energi som leder
Undringsfælleskaber over læringspunkter af rejsen som et hele.
Konklusion med hensyn til den øgede individuelle ledelseskapacitet.
Den samlede gruppes ledelsesberedskab.
Praktisere:
Det vi har lært som ledere og som organisation
Forberedelse til den videre proces – I sætter den næste ambition!